top of page

חי ביבשה: צמחיה בנחלים של הרי אילת


הרי אילת הם רכס הרים הנמצא בדרום מדבר יהודה, בסמוך לעיר אילת.





הרכס מאופיין באקלים מדברי חם ויבש, עם משקעים שנתיים ממוצעים של פחות מ-100 מ"מ.

למרות האקלים הקיצוני, הרי אילת הם ביתם של מגוון עשיר של עצים וצמחים. רבים מהם פיתחו מנגנונים ייחודיים להתמודדות עם תנאי המדבר הקשים.


בהרי אילת ניתן למצוא שני סוגים עיקריים של שיטה: שיטה סוככנית ושיטה סלילנית.


שיטה סוככנית- עץ בינוני עד גדול, הגדל עד לגובה של 15 מטרים. לענפים שלו צורה ישרה, והעלים שלו גדולים יותר משל שיטה סלילנית.

העץ פורח באביב, והפרחים שלו לבנים.

שיטה סלילנית - שיטה סלילנית היא עץ קטן יותר משיטה סוככנית ויכול להגיע לגובה של עד 5 מטר. גזעו מסתעף למספר ענפים עבים, החל מגובה חצי מטר ומעלה. לרוב עצי שיטה אלו מפתחים גזע יחיד ונוף דמוי מטריה.

לעצי השיטים שורשים עמוקים המאפשרים להם להגיע למים אפילו בשנים יבשות. העלים הקטנים והדקים של עצי השיטים מפחיתים את איבוד המים. עצי השיטים הם עצים חשובים למערכת האקולוגית של המדבר. הם מספקת מחסה לבעלי חיים, וכן מסייעים בהגנה על הקרקע מפני סחף.


טיול בנחלים בהרי אילת הוא הזדמנות מצוינת לראות את עצי השיטים מקרוב. ניתן לראות את העצים המרשימים, את הקוצים הרבים, וכן את האופן שבו העצים הסתגלו לתנאי המדבר הקשים. עצי השיטים מהווים מקור מזון חשוב לבעלי החיים במדבר ובהרי אילת והינם עצים מוגנים.

בנוסף לעצים, הרי אילת הם ביתם של מגוון רחב של צמחים, כולל שיחים, שרכים, ופרחים.

אחד הצמחים המעניינים ביותר בהרי אילת הוא הצלף סחוסי , צמח רב-שנתי, שיכול להגיע לגובה של עד 1 מטר. הוא נפוץ במקומות אחרים במדבר יהודה, כולל בערבה הדרומית. הצלף הסחוסי הוא צמח מוגן.

טיפים לטיול מוצלח

  • מומלץ לטייל בנחלים בהרי אילת בחורף או באביב, כאשר הטמפרטורות נוחות יותר.

  • חובה להצטייד במים ובכובע, להגנה מפני השמש.

  • יש להיות מודעים לסכנות של בעלי חיים ארסיים, כגון עקרבים ונחשים.


לסיכום: הרי אילת הם ביתם של עולם מרתק ומסתורי של עצים וצמחים. טיול בנחלים באזור הוא חוויה מרתקת, המאפשרת למטיילים לראות מקרוב את הטבע הייחודי של המדבר, לראות מקרוב את העצים והצמחים הייחודיים של האזור ולגלות את הסתגלות הצמחייה לתנאי המדבר הקשים.

במהלך טיולים בהרי אילת ניתן לראות עצים מרשימים, שיחים צבעוניים, ופרחים נפלאים. ניתן גם לשמוע את צלילי הציפורים והחרקים, ולהרגיש את האווירה הקסומה של המדבר.


צפייה 10 תגובות
bottom of page